2021 metais po ilgų diskusijų bendrajame (pradiniame) ugdyme buvo įteisintos šokio ir/arba teatro pamokos. Nuoroda į šokio mokytojų konferenciją, kurios metu politikai, šokio mokytojai, mokslininkai, įvairios visuomeninės šokio organizacijos Lietuvoje, šokio praktikai išsakė savo požiūrį į meninio ugdymo svarbą, šokio pamokų įvedimo mokykloje būtinumą: (https://www.youtube.com/watch?v=HfZYiWNdpSo)
Bendrųjų ugdymo planų 2025/26 ir 2026/27 mokslo metams projekte (www.e-seimas.lrs.lt, Reg.Nr. 25-3275(2), 2025-04-29) tautinių mažumų mokyklose įvedamos papildomos lietuvių kalbos pamokos. Todėl iš ugdymo pradinėse klasėse, pasak LR Švietimo mokslo ir sporto ministerijos specialistų – dėl higienos normų, planuojama, kad „mokyklose, kuriose įteisintas tautinių mažumų kalbos mokymas arba mokymas tautinės mažumos kalba, teatras arba šokis nesiūlomi“ (p.13), muzikos pamokos mažinamos iki vienos per savaitę.
Bendrajame ugdyme atsiras nedermė tarp ugdymo dalykų tautinių mažumų mokyklose (dominuos kalbinis, beveik neliks meninio ugdymo), todėl netenkama galimybės per meną ugdyti mokinių kultūrinį identitetą, pilietiškumą, tautinįsąmoningumą. Įvedant dominuojantį kalbinį ugdymą mažinama ne tik meninio ugdymo, bet ir aktyvaus judesio pamokų skaičius, kuris tiesiogiai susijęs su mokinių sveikata, aktyvaus gyvenimo įpročių formavimu. Šokis, teatras, muzika – dalykai, kurie orientuoti į kultūrinės, kūrybiškumo, pilietiškumo kompetencijų ugdymą ir holistinį pasaulio pažinimą, taip pat ir į sveiką gyvenseną.
Šokio mokytojų asociacija ir Lietuvos muzikų mokytojų asociacija reiškia labai didelį susirūpinimą susidariusia situacija ir atkreipia LR institucijų dėmesį į skubiai spręstiną problemą. Manome, kad bus pažeidžiamos tautinių mažumų mokyklų mokinių lygių galimybių teisės gauti visavertį ugdymą ir todėl jie bus diskriminuojami.
Esame pasiruošę prisidėti prie sprendimų paieškos. Suprasdami būtinybę stiprinti tautinių mažumų mokyklų mokinių lietuvių kalbos ugdymą, siūlome galimus sprendimo būdus – mažinti tautinių mažumų kalbos pamokų skaičių dėl tiek pat įvedamų lietuvių kalbos pamokų arba integruoti lietuvių kalbos pamokas į šokio (teatro), muzikos pamokas, visuomeninį, technologinį ugdymą ar pan.
Šokio mokytojų asociacijos prezidentas Arnoldas Riekumas
Lietuvos muzikos mokytojų asociacijos prezidentė prof. dr. Rūta Girdzijauskienė